Over klanten

Blad GOAL! kiest Oostzaanse als junior reporter voor FOOTBALL FOR FRIENDSHIP

22 april 2016

 Fabiënne Koeman als verslaggever bij Champions League-finale in Milaan

Bayern München, Real Madrid, Manchester City, Atletico Madrid. Wie van deze illustere clubs staan op 28 mei aanstaande in de Champions League-finale? Fabienne Koeman maakt het niet uit. Zij is er in elk geval bij in Milaan. De 13-jarige scholiere uit Oostzaan is door het blad GOAL! uitverkoren om als junior reporter aan de slag te gaan tijdens het FOOTBALL FOR FRIENDSHIP Forum, een maatschappelijk project voor jongeren dat van 26 tot en met 29 mei aanstaande plaatsvindt in de Noord-Italiaanse stad. Onderdeel van het programma is ook het bezoek aan de Champions League-finale.

Als lezer van het voetbalmagazine GOAL! zag Fabiënne een oproep om mee te dingen naar deze bijzondere opdracht. De Oostzaanse ging er enthousiast mee aan de slag en maakte een filmpje waarin zij haar tweelingbroer interviewde. In het Engels. En haar tweelingbroer was niet langer haar tweelingbroer, maar niemand minder dan Lionel Messi. Samen hadden zij een masker met het gezicht van de Argentijnse balvirtuoos gemaakt die hij had opgezet. Deze originele aanpak en ook de manier waarop Fabienne haar broer interviewde, overtuigden de redactie van GOAL! voor haar te kiezen.

Fabienne reist namens GOAL! mee met de Double Dutchies. De naam slaat op de samenstelling van het Nederlandse team, dat uit vier jongens en vier meisjes bestaat. Nederland heeft daarmee twee jaar geleden in Lissabon een trend gezet, toen het als één van de zestien deelnemende landen aan het FOOTBALL FOR FRIENDSHIP-project het enige team was met meiden en jongens. Dat trok in het internationale gezelschap de nodige aandacht. Deze trend zette zich vorig jaar door in Berlijn, waar toen 24 landen deelnamen aan het project. Steeds meer landen volgen het voorbeeld van de Double Dutchies.

Dit jaar wordt het team gevormd door Abbey Verbael uit Nederweert, Emmeke Henschen uit Heiloo, Erin Hogelink uit Emmen, Maike van Griensven uit Rosmalen, Lars Klomp uit Leimuiden, Rinus Loonstra uit Bedum, Brian Rikken uit Bemmel en Daan Staal uit Hilversum.

F4F Nine Values Cup
Fabiënne geeft haar stem aan AFC Ajax bij de toekenning van de FOOTBALL FOR FRIENDSHIP Nine Values Cup. Deze onderscheiding wordt in Milaan toegekend aan een professionele voetbalclub. Alle deelnemers mogen hun stem uitbrengen, dus ook Fabiënne. Vorig jaar werd de eerste F4F Nine Values Cup uitgereikt aan FC Barcelona tijdens het derde FOOTBALL FOR FRIENDSHIP Forum in Berlijn. De F4F Nine Values Cup, ontworpen door de Duitse beeldhouwer Achim Ripperger, staat voor de kernwaarden vriendschap, gelijkheid, sportiviteit, gezondheid, vrede, toewijding, overwinning, tradities en eer.

Stichting LOOT
De acht speelsters en spelers zijn geselecteerd via de Stichting LOOT. Stichting LOOT (Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport) is een samenwerkingsverband van de 30 Topsport Talentscholen in het voortgezet onderwijs. Op deze scholen kunnen topsporttalenten het (topsport)talentprogramma en het voortgezet onderwijs op niveau succesvol combineren. "Uit elke van onze vier regio's hebben we een speelster en speler geselecteerd", aldus landelijk LOOT-coördinator Tom de Groen. "Zij voetballen niet alleen op topniveau in hun leeftijdscategorie en doen hun schoolwerk naar behoren, maar vallen ook op andere manieren positief op, bijvoorbeeld omdat zij ook scheidsrechteren, coachen of altijd voor een ander klaarstaan. Leerlingen dus die dat 'extra' hebben."

Achtergrond
FOOTBALL FOR FRIENDSHIP International children's social projectis een initiatief van Gazprom. Dit jaar nemen jeugdvoetbalteams (leeftijd 12–14 jaar) uit 32 landen deel. Het project maakt onderdeel uit van het jongerenprogramma van Gazprom en heeft de volgende doelstellingen:
• stimuleren van jeugdvoetbal
• promoten van sport voor jongeren en een gezonde leefstijl
• bevorderen van verdraagzaamheid en vriendschap tussen jongeren uit verschillende landen.
Beschermheer en ambassadeur van FOOTBALL FOR FRIENDSHIP is de wereldberoemde voetballegende Franz Beckenbauer. Kernwaarden van het project zijn vriendschap, gelijkheid, sportiviteit, gezondheid, vrede, toewijding, overwinning en tradities. Het project wordt wereldwijd aangestuurd door AGT Communications Group (PROI, Russia). De communicatie-ondersteuning op nationaal niveau wordt geleverd door Van Luyken Communicatie Adviseurs (PROI, the Netherlands).